Norge har blitt verdenskjent for sin satsing på sakte-TV. Nå står reinsdyrene for tur idet NRK følger reinflokkens ferd fra vinterbeitet til sommerbeitet.

Photo: Jim Tovås Kristensen / Statskog / Flickr
Reinsdyrflokken vandrer 130 km fra Finnmarksvidda til Kvaløya. Photo: Jim Tovås Kristensen / Statskog / Flickr

Minutt-for-minutt er blitt et populært TV-konsept fra Norge. De norske sakte-programmene har blant annet kunnet by på lange togturer, et halvt døgn foran peisen og livet i lakseelva.

Fra vidda til kysten

Nå skal over 1000 reinsdyr følges 130 km på den årlige vandringen fra vinterbeitet på Finnmarksvidda til sommerbeitet på Kvaløya.

NRK følger den samiske Sara-familiens reinflokk gjennom programmet «Reinflytting – minutt for minutt», ved hjelp av dronebilder og tre TV-team som har satt ut før reinflokken. NRK lover fantastiske bilder.

Publikum vil få stadige oppdateringer og reportasjer om reinens bevegelse, i tillegg til muligheten til å se ferden gjennom reinens egne øyne, da crewet har festet et kamera til ett av reinsdyrene i flokken.

Internasjonal suksess

Slow-TV har vakt særlig oppsikt i utlandet, og konseptet har blitt solgt til USA. Den internasjonale TV-kanalen Al Jazeera har kalt sakte-TV «en ny type reality-TV (…) helt uten storyline, manus, drama eller klimaks.»

Videre har TIME Magazine beskrevet sakte-TV som “så galt at det er riktig”. NRK er sikre på at sakte-TV gir en helt spesiell opplevelse fordi du får følelsen av å være tilstede i ekte tid og rom.

En hel uke med rein

Det er reinsdyrene selv som bestemmer når de begynner å vandre. Fordi reinen venter på bedre vær før de setter av sted, har NRK sett seg nødt til å utsette sendingen som skulle begynt fredag 21. april. De håper å begynne sendingen tidligst søndag 23. april og følge reinsdyrene på den ukeslange turen. Hold deg oppdatert på reinflyttingen her.

«Reinflytting – minutt for minutt» kan ses direkte og døgnet rundt på NRKs nett-tv, når reinen bestemmer seg for å begynne å gå, vel og merke.

Sakte-TV startet i 2009 da 1,2 millioner nordmenn benket seg foran skjermen for å se «Bergensbanen – minutt for minutt», togturen mellom Bergen og Oslo på 7 timer og 16 minutter.

Andre internasjonale suksesser har vært «Hurtigruten – minutt for minutt» fra 2011 med 3,2 millioner seere, «Nasjonal strikkekveld» og «Nasjonal vedkveld,» begge fra 2013 med 1 million seere hver.