Etter nivå 1

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • forstå enkle beskjeder
  • uttrykke egne følelser, tanker og ønsker
  • presentere seg selv, stille og svare på spørsmål knyttet til egen person, familie, handlinger, hendelser og objekter i nære omgivelser
  • delta i enkle samtaler, spørre hva ting heter og hva ord betyr, gi uttrykk for at en ikke forstår og be om hjelp
  • forstå og bruke sentrale ord og uttrykk for å dekke grunnleggende behov i skolen og i fritiden
  • forstå og bruke vanlige høflighetsformer
  • uttale norske språklyder: vokaler, konsonanter, konsonantforbindelser og diftonger
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beherske det norske alfabetet med små og store bokstaver
  • knytte bokstavene til lyder og trekke lydene sammen til ord
  • gjenkjenne navn, tall, logoer og skilt
  • samtale om sammenhengen mellom bilde og tekst i enkle sammensatte tekster
  • lese tilpassede tekster med flyt og sammenheng
  • forstå hovedideen i enkle faglige tekster, informasjonstekster og beskrivelser
  • skrive enkle tekster og beskjeder med funksjonell håndskrift og digitalt
  • fylle ut enkle skjemaer med personlige opplysninger
  • finne aktuelle bøker eller tekster på biblioteket og på Internett

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • eksperimentere med språklyder, ord og uttrykk, rim og regler
  • sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk
  • bruke enkle strategier for leseforståelse
  • gi eksempler på hvordan skriftbildet varierer avhengig av skriftsystem
  • samtale om forholdet mellom tale og skriftspråk
  • samtale om eget arbeid med å lære det nye språket og bruk av ulike læringsstrategier

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om innholdet i noen eventyr, sanger og dikt
  • samtale om innholdet i gåter, vitser eller andre humoristiske tekster
  • samtale om personer og handlinger i tekster fra dagliglivet, fortellinger eller annen litteratur

Etter nivå 2

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • snakke med tydelig uttale
  • gi uttrykk for egne meninger
  • beskrive seg selv, familie, venner, fritid, skole, arbeidsliv og nærmiljø
  • ta imot og gi informasjon og beskjeder i ulike situasjoner
  • samtale med og stille spørsmål til medelever om faglige emner og hendelser i hverdagen
  • samtale om innholdet i filmer, dataspill, litterære tekster og teaterstykker
  • lytte til andre og gi respons på fortellinger og beskrivelser
  • gjengi hovedinnholdet i dramatiserte eller illustrerte muntlige fremstillinger og fortellinger
  • forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese og forstå ulike typer tekster
  • finne frem til og gjengi med egne ord informasjon i enkle fagtekster
  • bruke grunnleggende regler for tegnsetting
  • uttrykke egne følelser og meninger i egen skriving
  • ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning
  • gi eksempler på hvordan ord og bilde virker sammen i tekster
  • skrive enkle fagtekster, sammensatte tekster, fortellinger og brev
  • fylle ut relevante skjemaer
  • bruke digitale medier til å skrive og gi hensiktsmessig respons på meldinger
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og hente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • lese og forstå tabeller og grafiske framstillinger

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke grunnleggende strukturer for setningsbygning og tekstbinding
  • identifisere og beskrive ulike ordklasser og funksjonene til disse ordklassene
  • beherske ulike strategier for å lære nye ord og begreper
  • samtale om kommunikasjonsstrategier
  • bruke egne erfaringer til å snakke om likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
  • beskrive og vurdere egen fremgang med å lære norsk

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om sentrale personer og handlinger i et utvalg skjønnlitterære tekster og tekster fra dagliglivet
  • fortelle om noen lokale og sentrale norske personer, steder og begivenheter
  • forklare betydningen av noen faste uttrykk, sentrale ordtak og språklige bilder
  • forklare hvordan valg av ord, stemmebruk og kroppsspråk kan uttrykke forskjellige holdninger
  • samtale om språklig mangfold i Norge
  • sammenligne ulike levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker
  • uttrykke egne tanker om personer og handlinger i norske TV-programmer, filmer og teaterstykker